Direktlänk till inlägg 30 januari 2014

Nu var det nära.

Av öiar hallberg - 30 januari 2014 22:43

  Den 21/1 var det dags igen. Syret tog slut i Tumbo. Det gick inte att få ner luft i lungorna, panik, barnen är här, ringa ambulans, ropa på grannar eller va’ fan? Alinita tog tag i det hela med att ringa sin mamma. Jag ringde till 112 och ambulansen var på väg. Linus kom med ett glas vatten och frågade om jag var törstig. Grannen kom in och kvar hos barnen tills Madelin kom och hämtade dom. Ambulansen kom och kopplade upp mig på en standarduppsättning. Syrgas, dropp, blodtryck, EKG mm. När syresättningen visade 38 % så var det dags att packa in sig i bilen och dra iväg. Väl inne på akutmottagningen blev det en system överlämning från det mobila till det fasta systemet. Ett par sprutor, varför förklarades inte, en i benet och en i den ingång där droppet försvann in i mitt kroppsliga system. Där fanns en liten T-koppling med ett par kulventiler som kunde styra flödet från och till rätt ställen. Sedan in på röntgen. Skärm-röntgen, skikt-röntgen, tvär-röntgen, vertikal-röntgen och bak-röntgen. Tillbaka till akutmottagningen och efter 10 minuter kom svaren: LUNGINFLAMMATION! Om man tar en ganska ordinär lungfibros och en normal lunginflammation var för sig så klarar man det hyffsat men tillsammans blir det inte bra. Det är som att försöka trycka ned en fyrtumskorv i ett tretumsrör, det blir tvärstopp. För att rensa i röret behöver man trycka på mer eller suga tillbaka, det görs med att koppla in en ventilator. Det är en respirator fast man är inte sövd. När man andas in så trycker den in luft och när man andas ut så suger den ur luft. Funkar klockrent. Syresättning 85% direkt. När jag var ”stabiliserad” blev jag flyttad till IVA, Intensiv-Vårds-Avdelningen. Där blev jag upp och fastkopplad slutgiltigt mot avdelningens samtliga system. En typ av hjälm får jag över huvudet, typ gammal dykarhjälm fast i plast, och slangar som styr min andning kopplas in och med den får jag leva i två dagar och tillsammans med hög kortisondos och två ”breda” antibiotika sjunker sänkan från 260 till 140.

Nåväl, dagarna går och svaren på prover och odlingar börjar trilla in. Man har hittat en bakterie, pneumokock, tror jag den hette, och lite trattisar fanns också att försöka plocka bort. Ny typ av kortison och justering till ”smalare” antibiotika gör att sänkan sjunket till 40. Jag kan vara utan ventilatorn större delen av dygnet med kopplar in den i 45 minuter var 4:e timma, dygnet runt. När jag inte är kopplad till några livsuppehållande system kan jag använda telefon och dator och jag har fått ett enkelrum utan konstant övervakning. Det har varit tio riktigt jobbiga dagar och den där svartklädda figuren har sprungit med sitt schackspel och tjatat men nu håller han sig borta. Bara jag kommer ifrån min ventilator ska jag flyttas till lungkliniken och då startas en utredning tillsammans med Sahlgrenska i Göteborg för att förbereda en lungtransplantation. Och där är jag idag.

/Öiar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av öiar hallberg - 5 mars 2014 22:00

I natt var han här igen och viftade md sin jävla lie. Tre gånger kom han, 02.30, 04.00 och 06.00. Sista gången var jag nere på 58 i ss, (syresättning) och det kom läkare och sköterskor från alla håll. Framåt 07.00 började värdet att stabilisera vid 8...

Av öiar hallberg - 2 mars 2014 23:42

Jag måste erkänna att jag var en aning betänksam inför kranskärlsröntgen. Jag gjorde ju samma sak när jag hade min hjärtinfarkt och då var det, som jag mins det, ganska besvärligt. Jag bävade också för att syresättningen inte skulle räcka till och de...

Av öiar hallberg - 23 februari 2014 17:59

Vecka 8 har gått i framåtskridandets tecken. Jag gjorde ett belastningsprov på njurarna (det stora njurtestet) och det utföll till allas belåtenhet. Svaret är inte så mycket att hetsa upp sig över utan det är ett referensvärde som man jämför med unde...

Av öiar hallberg - 16 februari 2014 19:30

Vecka sju kom och vecka 7 gick. Jag har bara haft två dippar under 80 % denna vecka och det tyder på att det är stabilare. Rutinerna har övergått från övervakning/behandling till utredning/väntan/förvaring. Jag har fått hjälp av en sjukgymnast att ge...

Av öiar hallberg - 9 februari 2014 19:33


Onsdagen den 5 februari kl. 15.45 beslutade vårdlaget på IVA att jag var stabil. Jag var stabiliserad. Ingen HLR hade varit nödvändig på flera dagar och därmed var det inte kostnadseffektivt att ha mig på en avdelning som IVA. Jag är också inskolad p...

Presentation


Åhjåj, vad sjuk jag är.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Ev. Synpunkter.


Ovido - Quiz & Flashcards